Couscous

Mijn vader vindt couscous saai. Het smaakt nergens naar zegt hij. Klopt ook. Je moet er wat mee doen. En bord gekookte spagetti zonder saus of zout is ook niet lekker. Couscous is eigenlijk ook soort pastasoort. Het is niets anders dan een gries van durumtarwe.

Ik zelf vind couscous ideaal. Het is goedkoop, snel, en staat gewoon in de AH. Vooral voor grote groepen, of eters die later komen is het handig. Ook is bereide couscous goed in te vriezen. Ik zal hier eerst mijn bereidingswijze vertellen en daarna wat tips en ideeën geven!


Je hebt een weegschaal nodig en een bak die groot genoeg is en waar een deksel sluitend op past. Ik zelf vind de bakken van de blokker met de blauwe rand fijn. ze vervormen ook niet door wat kokend water.

Nodig voor 4 personen:

  • 300 gram couscous
  • 300 gram kokend water (is hetzelfde als 300 ml water)
  • 2 eetlepels citroensap
  • 3 eetlepels goede extra vierge olijfolie
  • 1 theelepel (officiële maat, niet een theelepel waar je je thee mee roert)
  • 1 blokje kippenbouillon
  • zout
  • couscouskruiden (of ras el hanout, tegenwoordig ook bij de AH)


Doe je waterkoker vol water en zet hem aan. Doe alle andere ingrediënten in een kom en roer met vork door elkaar. Het bouillonblokje verkruimel ik goed. Vermeng het goed. Zet je kom op de weegschaal en giet er het kokende water op. Roer snel en goed met een vork door elkaar. Hup deksel erop.
Ruim al je rotzooitjes op behalve je vork. Na een minuutje of 10 haal je deksel eraf. Trek je vork een paar keer kriskras door de couscous en roer het daarna helemaal los. Klaar!

Variaties:

  • rozijnen of stukjes abrikoos met feta en munt
  • peterselie en feta en olijven
  • komkommer en munt
  • pistachenootjes en granaatappelpitjes
  • sinaasappelpartjes en amandelschaafsel
  • lenteui in ringetjes
Ik eet couscous bij groentestoofsels, stoofvlees etc... Mijn favoriet is lamsgehaktballetjes in een tomatensaus.

Je kan een portie (zelfs met feta) goed invriezen in een sluitzakje.
Geef gerust hieronder meer suggesties!


Geen opmerkingen: